بسته استارت آپ, بسته خدمات مؤسسه ای

از ثبت تا انحلال مؤسسات غیر تجاری
تشکیلات و موسسات غیر تجاری، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.
تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.
تشکیلات مزبور طبق ماده 584 قانون تجارت از تاریخ ثبت، شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می توانند عناوینی از قبیل انجمن، بنگاه، کانون و امثال آن را اتخاذ کنند.
موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیر انتفاعی دانست.
ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.
حداقل شرکا در موسسات فوق نباید از دو نفر کم تر باشد و قید سرمایه به هر میزان مجاز است .

ثبت موسسات غیر تجاری:
موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ثبت شرکت های اداره ثبت به مرکز اصلی موسسه به ثبت برسند و جهت ثبت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکت ها به همراه رعایت مواد آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری که در سال 1337 به تصویب رسیده است ، ضروری می باشد.
جهت ثبت تشکیلات غیر تجاری ، تسلیم اظهارنامه ( فرم چاپی تقاضانامه ثبت موسسه ) به همراه ضمائم لازم در دو نسخه که دارای تاریخ و امضاء بوده ، الزامی است. ضمائم آن شامل نسخه اصلی یا رونوشت وکالتنامه ( در صورت تقاضا توسط وکیل ) ، رونوشت گواهی شده تصدیق کشوری که موسسه در آن جا به ثبت رسیده به همراه ترجمه مصدق فارسی آن ، دو نسخه اساسنامه و امضاء تمام صفحات آن توسط شرکاء ، صورت مجلس مجمع عمومی موسس مبنی بر انتخاب هیات مدیره و معرفی صاحبان امضاء ( دونسخه ) ، رسید پرداخت حق الثبت و فتوکپی شناسنامه شرکاء می باشد.
در صورت غیر انتفاعی بودن موسسه ، اجازه نامه نیروی انتظامی محل جهت ثبت ضروری می باشد و در صورت انتفاعی بودن آن موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین تطبیق داده شده ، سپس دستور ثبت صادر می گردد.
اساسنامه موسسات غیر تجاری می تواند مانند اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود باشد و در آن مواردی مانند موضوع موسسه ، ارگان اداره کننده ( هیات مدیره ) و ارگان تصمیم گیرنده ( مجامع عمومی ) و اختیارات آن ها و غیره آورده شود.
موسسه مزبور دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز می باشد که هر کدام دارای وظایفی هستند. هیات مدیره موسسه می تواند در مجمع عمومی عادی از بین شرکاء یا خارج از آن انتخاب گردد و مدیران می توانند برای مدت محدود یا نامحدود معین شوند و دارای اختیارات تام نیز می باشند ، مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد.
جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء موسسه رسمیت پیدا نموده و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء مناط اعتبار خواهد بود.
در صورتی که تقاضای ثبت مورد قبول واقع شود ، مراتب در دفتر مخصوصی ثبت و ورقه ای حاکی از تصدیق ثبت به تقاضاکننده داده می شود ، علاوه بر آن خلاصه مراتب در روزنامه رسمی یا یکی از روزنامه های کثیرالانتشار با هزینه متقاضی منتشر می گردد.
_ اظهارنامه ثبت موسسات غیر تجاری باید حاوی موارد ذیل باشد :
1-نام موسسه
2- تابعیت
3- مرکز اصلی فعالیت
4- اسامی موسسین
5- دارایی موسسه ( نقدی و غیر نقدی )
6- مراکز شعبه موسسه
7- موضوع فعالیت
_ تقاضانامه ثبت موسسات غیر تجاری :
امضاء کنندگان ذیل ثبت موسسه ………………………….را با مشخصات مذکور در این برگه تقاضا می نماییم .
1-نام موسسه
2- موضوع موسسه
3- تابعیت
4- مرکز اصلی موسسه و نشانی صحیح آن :
5- اسامی موسسان ( مشخصات کامل قید شود )
6- تاریخ تشکیل موسسه :
7- مدیر یا مدیران و اشخاصی که در موسسه حق امضاء دارند :
8- دارایی موسسه و میزان دارایی هر یک از موسسان :
9- آدرس شعب موسسه ( در صورت تاسیس در سایر شهرستان ها )
10- نام مدیر یا مدیران شعب :
امضاء موسسان

انحلال و تصفیه
انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا به موجب حکم دادگاه باشد. چنانچه انحلال اختیاری صورت گرفته باشد ، تصفیه آن مطابق مقررات مندرج در اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می گیرد و در صورتی که متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد ، مجمع عمومی فوق العاده به هنگام انحلال یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می نماید.
اگر انحلال به موجب حکم دادگاه باشد ، امر تصفیه به عهده متصدی تصفیه مقرر در اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد ، دادگاه ضمن حکم انحلال ، یک نفر را جهت تصفیه معین می نماید و مطابق قانون تجارت ، امر تصفیه صورت خواهد گرفت.
_ نمونه صورت جلسه انحلال موسسه
صورت جلسه مجمع فوق العاده موسسه ………………. ثبت شده به شماره …………………. با حضور کلیه شرکاء در محل موسسه تشکیل و نسبت به انحلال موسسه تصمیمات ذیل اتخاذ گرید :
1-……………………. به سمت مدیر تصفیه موسسه تعیین گردید.
2- آدرس مدیر تصفیه به نشانی تهران خیابان ……………. تعیین گردید .
3- مدیر تصفیه اقرار به دریافت دفاتر و دارایی و اموال موسسه نمود.
4- شرکاء به آقای ……………….. مدیر تصفیه وکالت می دهند تا شخصاَ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری حاضر و ذیل ثبت را امضاء نماید.

انواع مؤسسات غیر تجاری

در کنار شرکت ها که به کار تجارت اشتغال دارند قانون گذار نهاد حقوقی خاصی را که دارای شخصیت حقوقی می باشد، جهت انجام اموری که جنبه غیرتجاری دارد از قبیل کارهای علمی یا ادبی یا امور خیریه پیش بینی نموده است که به آن موسسه گفته می شود.
تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. این موسسات ، فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و همان طور که گفته شد ، جنبه تجاری ندارند.

موسسات غیر تجارتی به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیر انتفاعی دانست.
ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.
حداقل شرکا در موسسات فوق نباید از دو نفر کم تر باشد و قید سرمایه به هر میزان مجاز است . موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ثبت شرکت های اداره ثبت به مرکز اصلی موسسه به ثبت برسند و جهت ثبت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکت ها به همراه رعایت مواد آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری که در سال 1337 به تصویب رسیده است ، ضروری می باشد.
موسسه حقوقی فکر برتر در زمینه ثبت انواع شرکت و موسسه ، به دو صورت ارائه خدمات می نماید :
1. با مشاوره راهبردی لازم ، می تواند راهنمای شما باشد.
2. تمام مراحل را می تواند به وکالت انجام دهد تا با خیالی آسوده کلیه امور ثبتی شما در کوتاه ترین زمان انجام شود.

آیین ثبت موسسه قرآنی:

با عنایت به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مربوطه ،برای فعالیت در موضوعات :
1)ایجاد موًسسات با فعالیت قرآنی و انجمن های اسلامی و اعزام مبلغ و تبلیغات مذهبی و تشکل های مذهبی 2)برگزاری دوره های آموزشی روانخوانی قرآن(حضوری_نیمه حضوری و غیر حقوقی) آموزش عمومی روخوانی و روانخوانی قرائت(تحقیق و ترتیل) ترجمه ی مفاهیم حفظ سیر معصومین (ع) احکام ادعیه ی زیارت مدیحه سرای اذان ابتهال همخوانی تواشیح و سخنرانی تبلیغی دینی ،انجام برنامه های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و انجام تحقیقات قرآنی،ایجاد بانک نوار و نرم افزار و کتابخانه ی تصویری و صوتی یا مجوزیت قرآن کریم برای بهره گیری اقشار مختلف مردم،انجام فعالیت های قرآنی با بهره گیری از فن آوری های صوتی و تصویری و الکترونیکی
نیاز به اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی می باشد.

شرایط و مدارک ثبت موسسه قرآنی
الف – شرایط اختصاصی :
1.داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2.التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت وفقیه
3.نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و رعایت شئونات شرعی و عرفی
4.محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
5. دارا بودن حداقل 25 سال سن و تاهل و در صورت مجرد بودن حداقل 27 سال سن
6.انجام خدمت وظیفه عمومی یا ارائه گواهی معافیت دائم و یا ارائه گواهی استخدام در نیروهای مسلح ( ویژه براداران)
7.داشتن ” محل ” و ” امکانات ” کافی به تشخیص دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مربوطه
8.داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن
9.تسلط کافی به روخوانی ، روانخوانی ، تجوید مقدماتی و مفاهیم اولیه قرآن کریم
10.برخورداری از توان مدیریتی لازم جهت اداره موسسه به تشخیص دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مربوطه
ب- مدارک لازم:
1.تکمیل فرم های مربوطه
2.ارائه رونوشت کلیه صفحات شناسنامه ( یک سری )
3.ارائه عکس 4* 3 سه قطعه
4.ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
5.ارائه رونوشت سند مالکیت یا اجاره نامه مکان موسسه
6.ارائه رونوشت کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و یا اصل گواهی استخدام در نیروهای مسلح ( برادران )
7.ارائه رونوشت آخرین مدرک تحصیلی و یا گواهی اشتغال به تحصیل متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر یا معادل آن از موسسات آموزشی و حوزه های علمیه
8.ارائه اساسنامه موسسه و صورت جلسه موسسات به دارالقرآن
تبصره 1 ) اساسنامه و صورت جلسه پس از احراز اولیه شرایط موسسات و تایید مدارک لازم و ” موافقت اولیه ” دارالقرآن الکریم استان ، از سوی موسسان تنظیم و جهت انضمام به سایر مدارک و ارسال آن ها به سازمان دارالقرآن الکریم ، تسلیم دارالقرآن استان خواهد شد.اما سایر مدارک باید قبلاَ ارائه شوند.
تبصره 2) اساسنامه و صورت جلسه باید حروفچینی شوند.
تبصره 3) رونوشت کلیه مدارک درخواستی، باید برابر اصل شود.
نبصره 4) اعلام موافقت اولیه دارالقرآن الکریم استان ، به معنای موافقت نهایی و مجوز فعالیت نمی باشد.
تبصره 5) ارائه مدارک برای همه موسسان الزامی است.

بسته خدمات مؤسسه ای

تاسیس موسسات چند منظوره فرهنگی هنری:

مؤسسات فرهنگی و هنری تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی و هنری اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی (بر طبق ماده ۵٨۴ قانون تجارت و آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مصوب ١٣٣٧) به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی، افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی، هنری سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می‌دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیت ها و انحلال آنها را صادر می‌کند.

الف) شرایط متقاضی :
١- معرفی حداقل ٣ نفر به عنوان اعضاء هیأت مؤسس برای مؤسسه چند منظوره و دو نفر برای مؤسسه تک منظوره
٢- افراد متأهل حداقل باید ٢۵ سال و افراد مجرد حداقل ٢٧ سال داشته باشند.
٣- داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن (حداقل)
۴- داشتن صلاحیت علمی و تخصصی و سوابق فرهنگی و هنری متناسب با موضوع فعالیت
۵- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا برگ معافیت دائم
۶- نداشتن سوءپیشینه کیفری به تأیید مراجع ذیصلاح و برخورداری از حسن شهرت
٧- مهجور نبودن و نداشتن ورشکستگی به تقلب و تقصیر
٨- داشتن امکانات کافی و مناسب
٩- داشتن سابقه مؤثر فعالیت در مؤسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره

ب) مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل درخواست تأسیس و معرفی مدیر مسئول
٢- کامل کردن پرسشنامه مشخصات انفرادی (برای همه اعضای هیأت مؤسس)
٣- تصویر از همه صفحات شناسنامه و کارت ملی (رونوشت برابر با اصل)
۴- تصویر گواهی انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن برگ معافیت دائم (رونوشت برابر با اصل)
۵- اصل گواهی مبنی بر نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر برای همه‌ِ اعضای مؤسس و عدم اعتیاد به مواد مخدر برای مدیر مسئول
۶- تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک کارشناسی یا بالاتر) رونوشت برابر با اصل
٧- ٧ قطعه عکس ۴×٣ جدید و پشت نویسی شده
٨- یک نسخه اساسنامه به انضمام صورت جلسات انتخاب ارکان اصلی
٩- ارائه سوابق مؤثر و مستند در حوزه فعالیت‌های پیشنهادی
شایان ذکر است کلیه تصاویر مدارک از قبیل: شناسنامه، کارت پایان خدمت و … باید از ٢/١ کاغذ A۴ کوچکتر نبوده و فتوکپی مدارک تحصیلی از یک صفحه کاغذ A۴ بزرگتر نباشد.

موضوعات پیشنهادی فعالیت های فرهنگی و هنری (جهت انتخاب و درج در اساسنامه)
بخش اول: فعالیت‌های عمومی
١. گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه ( غیر رسمی ) متون و کتاب به زبان‌های خارجی و یا بالعکس.
٢. حروفچینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریه.
٣. برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد کتاب و نشریه و انتخاب و اهدای جوایز.
۴. مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه، مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری.
۵. مطالعات و تحقیقات در موضو عات متناسب با اهداف و فعالیت های مؤسسه و اجرای طرح های پژوهشی.
۶. کمک و همکاری جهت گسترش تحقیقات، پژوهش های فرهنگی هنری، گردآوری و تدوین مجموعه های مستند درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.
٧. مبادلات فرهنگی از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری از قبیل : کتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه ای.
٨. طراحی و اجرای نظام های اطلاع رسانی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمان ها و مؤسسات.
٩. گردآوری، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه نامه و فهرست های موضوعی در زمینه های گوناگون.
١٠. طراحی و تشکیل بانک های اطلاعاتی در موضوعات گوناگون و برنامه ریزی اجرا در حوزه سازماندهی اسناد و مدارک فرهنگی هنری ارائه خدمات مشورتی در قلمرو مدیریت.
١١. طراحی و اجرا در ایجاد دبیرخانه، مرکز اسناد و پایگاه اطلاعاتی برای خدمات اطلاع رسانی در زمینه های فرهنگی و هنری، علوم قرآنی و معارف اسلامی.
١٢. ارائه خدمات فهرست نویسی، نمایه سازی و سندآرایی مدارک و اسناد فرهنگی.
١٣. عرضه محصولات رایانه ای مجاز در زمینه زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی و علوم قرآنی.
١۴. تهیه و عرضه محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل : نوارهای کاست، فیلم های ویدئویی و. …
١۵. برگزاری نشست های فرهنگی، ادبی، شعر و شاعران ( به صورت غیر مستقل و وابسته به مؤسسه ).
١۶. تلاش به منظور گردآوری آثار فرهنگی هنری به منظور کمک به حفظ و حراست از میراث فرهنگی.
١٧. کوشش در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ایران و اسلام.
١٨. ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه های فرهنگی هنری.
بخش دوم: فعالیت‌های خاص
اقدام برای درج فعالیت های انتخابی در این بخش، صرفا پس از آشنایی از ضوابط مربوطه، ارائه درخواست و کسب مجوز از مراجع ذی ربط امکان پذیر بوده و لازم است به نکات ذکر شده در راهنمای انتخاب فعالیت ها، توجه کافی مبذول شود.
الف) فعالیت های فرهنگی:
١. طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد فرهنگی از قبیل : کلاس های داستان نویسی، بررسی و نقد کتاب.
٢. انجام فعالیت های انتشاراتی به منظور انتشار کتاب.
٣. تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.
ب) فعالیت های هنری:
١. طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد هنری.
٢. تأسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاه های هنری.
٣. برگزاری کنسرت های موسیقی و جشنواره های هنری.
۴. برگزاری هنرهای نمایشی.
۵. تأسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.
۶. تأسیس استودیوهای صدابرداری.
٧. اعزام گروه های هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم.
ج) فعالیت های سینمایی و سمعی بصری:
١. طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد سینمایی.
٢. برگزاری جشنواره های سینمایی و نمایشگاه های عکس، اسلاید.
٣. تهیه فیلم های سینمایی و تلویزیونی، ویدئویی، انیمیشن و رایانه ای اعم از داستانی، مستند، آموزشی، صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف مؤسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.
د) فعالیت های مطبوعاتی و تبلیغاتی :
١. طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد مطبوعاتی.
٢. انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی، ویژه نامه و نشریه داخلی.
٣. تأسیس خبرگزاری در زمینه های عمومی و یا تخصصی.
۴. تهیه، تنظیم، مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی، روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوطه از طریق تأسیس کانون آگهی و تبلیغاتی.
۵. تأسیس دفاتر نمایندگی های مطبوعاتی و سایر رسانه ها.
۶. قبول نمایندگی و یا تأسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم مطبوعات.
٧. طراحی و برگزاری نمایشگاه های مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی.
٨. تأسیس دفتر خدمت رسانی به خبرنگاران و روزنامه نگاران.
ه) فعالیت‌های آموزشی:
طراحی و برگزاری دوره های آموزشی فرهنگی و هنری (خارج از سر فصل های دروس مصوب آموزش های رسمی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و… ) در سطوح مختلف به شرح ذیل می‌باشد:
· دوره های تک مهارتی در زمینه‌های:
١. فرهنگی: لیتوگرافی، چاپ، صحافی، کتابداری و…
آشنایی با مفاهیم و معارف اسلامی در حوزه علوم قرآنی، نهج‌البلاغه، احکام اسلامی و سیره ائمه اطهار (ع) [١٩٢٢٨/ص/٧۵] آموزش زبان‌های خارجی برای افراد بالای بیست سال
٢. هنری: موسیقی، حجم سازی، چهره پردازی، طراحی لباس، بازیگری ( تئاتر )، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، کامپیوتر گرافیک ( طراحی و. .. ) هنرهای دستی، نگارگری و…
٣. سینمایی و سمعی بصری: کارگردانی، فیلمسازی، عکاسی، بازیگری ( سینما ) و…
۴. مطبوعاتی: روزنامه نگاری، خبرنگاری، صفحه آرایی، ویراستاری و روابط عمومی.
· دوره های مهارت آموزی ( کارودانش ) در زمینه های:
١. فرهنگی، مطبوعاتی از قبیل : طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات، چاپ و صحافی.
٢. هنری، سینمایی و سمعی بصری از قبیل : عکاسی و فیلمبرداری، هنرهای دستی.

تعریف موسسات غیر تجاری و انواع آن:

تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.
تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل انجمن،کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.
تشکیلات مزبور طبق ماده 584 قانون تجارت از تاریخ ثبت،شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می توانند عناوینی از قبیل انجمن،بنگاه،کانون و امثال آن را اتخاذ کنند.

موسسات غیر تجارتی به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیر انتفاعی دانست.
ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.
حداقل شرکا در موسسات فوق نباید از دو نفر کم تر باشد و قید سرمایه به هر میزان مجاز است . موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ثبت شرکت های اداره ثبت به مرکز اصلی موسسه به ثبت برسند و جهت ثبت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکت ها به همراه رعایت مواد آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری که در سال 1337 به تصویب رسیده است ، ضروری می باشد.

تقاضانامه ثبت موسسات غیر تجاری:

امضاء کنندگان ذیل ثبت موسسه ………………………….را با مشخصات مذکور در این برگه تقاضا می نماییم .
1-نام موسسه
2- موضوع موسسه
3- تابعیت
4- مرکز اصلی موسسه و نشانی صحیح آن :
5- اسامی موسسان ( مشخصات کامل قید شود )
6- تاریخ تشکیل موسسه :
7- مدیر یا مدیران و اشخاصی که در موسسه حق امضاء دارند :
8- دارایی موسسه و میزان دارایی هر یک از موسسان :
9- آدرس شعب موسسه ( در صورت تاسیس در سایر شهرستان ها )
10- نام مدیر یا مدیران شعب :

امضاء موسسان

ثبت انحلال موسسه:
امتیاز کاربران ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
موسسات غیر تجاری موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آن ها ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.
موسسات از تاریخ ثبت ، شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می توانند عناوینی از قبیل انجمن ، بنگاه ، کانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.
حداقل شرکا در موسسات فوق نباید از دو نفر کم تر باشد و قید سرمایه به هر میزان مجاز است . موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ثبت شرکت های اداره ثبت به مرکز اصلی موسسه به ثبت برسند و جهت ثبت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکت ها به همراه رعایت مواد آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری که در سال 1337 به تصویب رسیده است ، ضروری می باشد.
با توجه به آنچه گذشت، در این مقاله برآنیم تا به فرآیند ثبت انحلال موسسه بپردازیم . خاطر نشان می شویم در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید سوالات خود را با همکاران ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر در میان بگذارید.

انحلال موسسات
انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده باشد و یا به موجب حکم دادگاه باشد.
الف – اختیاری
در این مورد ، کلیه امور انحلال بر اساس قواعد و مقرراتی که در اساسنامه شرکت ها و یا موسسات غیر تجاری پیش بینی شده است به وسیله مدیر یا مدیران اجرایی می گردد . معمولاَ یک فرد به عنوان متصدی امر تصفیه در نظر گرفته شده است و اختیارات و وظایفی در رابطه با انحلال رسمی موسسات دارد . چنانچه شخصی با این مسئولیت از قبل معین نشده باشد ، مجمع عمومی فوق العاده می تواند فردی را بدین منظور برگزیند و اختیارات و مسئولیت هایی را به وی محول نماید.
ب – به موجب حکم دادگاه
در این حالت شخص متصدی مطابق با آنچه در اساسنامه مشخص شده است ، مسئول پیگیری امور است ولی چنانچه از قبل تعیین نشده باشد دادگاه شخصی را برای انجام این امور تعیین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت.

مدارک لازم جهت ثبت انحلال موسسه
1-فتوکپی شناسنامه کلیه شرکاء
2- آخرین روزنامه رسمی
3- در صورتی که مدیر تصفیه خارج از شرکاء باشد فتوکپی شناسنامه ضروری است .

فرآیند ثبت انحلال موسسه
با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورت جلسه مجمع در دو نسخه که به امضاء شرکا رسیده تنظیم و به انضمام مدارک گفته شده ، ( فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و آخرین روزنامه رسمی و همچنین فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه چنانچه مدیر تصفیه خارج از شرکاء باشد ) جهت انحلال موسسه تحویل اداره ثبت شرکت ها می گردد و در دفاتر آن اداره ثبت و ذیل آن توسط نماینده یا وکیل رسمی موسسه امضاء می گردد و بدین ترتیب موسسه به طور رسمی منحل می گردد.

نمونه صورت جلسه انحلال موسسه
صورت جلسه مجمع فوق العاده موسسه ………………. ثبت شده به شماره …………………. با حضور کلیه شرکاء در محل موسسه تشکیل و نسبت به انحلال موسسه تصمیمات ذیل اتخاذ گرید :
1-……………………. به سمت مدیر تصفیه موسسه تعیین گردید.
2- آدرس مدیر تصفیه به نشانی تهران خیابان ……………. تعیین گردید .
3- مدیر تصفیه اقرار به دریافت دفاتر و دارایی و اموال موسسه نمود.
4- شرکاء به آقای ……………….. مدیر تصفیه وکالت می دهند تا شخصاَ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری حاضر و ذیل ثبت را امضاء نماید.
امضاء شرکا
ثبت شرکت فکر برتر ، ارائه دهنده ی انواع خدمات ثبتی ( ثبت شرکت و موسسه ، ثبت علائم تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع و ..) در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه می باشد.

ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

ماده ی 585 قانون تجارت، ثبت موسسات غیر تجارتی را به«نظامنامه ی وزارت عدلیه موکول کرده.وزارت مزبور در سال 1311 شمسی نظامنامه ای در این مورد تصویب کرد که سپس تبدیل به«آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی»در سال 1337 شمسی گردید.

اینک آئین نامه ی مزبور که در شماره ی 4016مورخ 5/9/37 روزنامه ی رسمی کشور انتشار پیدا کرده برای ثبت این قبیل موسسات مورد عمل و استناد است.

این آئین نامه مشتمل بر 14 ماده و دارای فصول زیر است:

مقدمه،تسلیم اظهارنامه ی مجامع و موسسات غیر تجارتی،انحلال تشکیلات و موسسات غیر تجارتی،حق الثبت.

ماده ی اول آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی که در واقع تفسیر قانونی ماده ی 584 قانون تجارت است می گوید:

«مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مذکور در ماده ی 584 قانون تجارت کلیه ی تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از اینکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. »

و تبصره ی این ماده اضافه می کند که: «تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل انجمن،کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند.ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود. »

از مدلول این ماده و تبصره ی آن پیداست که مجامع غیر تجارتی ممکن است انتفاعی باشند مثل کانون مشاوره ی اقتصادی و موسسه ی بازاریابی و گروه تبلیغاتی و غیره و ممکن است غیر انتفاعی باشند مثل انجمن ورزش و جمعیت حمایت حیوانات و کانون مطالعات روانی و جوامع صنفی و احزاب سیاسی و نظایر این ها.

برای توضیح بیشتر و تقسیم دقیق تر ماده ی (2)آئین نامه می گوید:

تشکیلات و موسسات مزبور …به دو قسمت تقسیم می شوند:

الف)موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد.

ب) موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و غیره.

برای اینکه موسسات غیر تجارتی که نوعاَ نباید عملیات تجارتی انجام دهند رسمیت پیدا نمایند و شخصیت حقوقی داشته باشند باید به ثبت برسند .

به موجب ماده ی 3 آئین نامه ی مزبور ثبت مجامع غیر تجارتی در تهران در اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها در اداره ی ثبت مرکز اصلی آن بعمل خواهد آمد.

تقاضای ثبت مجامع غیر تجارتی بوسیله ی اظهارنامه بعمل می آید که از طرف موسسین تسلیم اداره ی ثبت می شود.

اظهارنامه که دارای تاریخ تسلیم و امضای تشکیل دهندگان است متضمن مطالبی است که موضوع یا هدف موسسه،نام،تابعیت،اقامتگاه،دارائی،مراکز شعب و اسامی موسسین را نشان دهد.

نمونه اظهارنامه ی ثبت موسسات غیر تجارتی به شرح ذیل است:

1-نام موسسه.

2-تابعیت.

3-مرکز اصلی(اقامتگاه)

4-موضوع موسسه.

5-مراکز شعب مختلف.

6-اسامی موسسین.

7-دارائی.

8-نام و اقامتگاه و تابعیت وکیل(در صورتیکه بوسیله ی وکیل تسلیم شود)

ضمائم اظهارنامه که اسناد و مدارک تشکیل موسسه می باشند عبارتند از:

صورت جلسه ی مجمع عمومی.

اساسنامه.

صورت جلسه ی انتخاب هیئت مدیره و قبولی آنان.

برگ رسید دارائی،برگ رسید حق الثبت.

بعلاوه در صورتیکه موسسه ی مزبور غیرانتفاعی باشد اجازه نامه ی شهربانی هم که موافقت خود را با ثبت آن اعلام داشته به ضمائم علاوه شود.پس از آنکه اظهارنامه و مدارک ضمیمه مورد بررسی و تحقیق از طرف متصدیان امر قرار گرفت در دفتر مخصوص ثبت و سپس خلاصه ی ثبت در روزنامه ی رسمی برای اطلاع عموم آگهی می شود.هر تغییری که بعداَ بوجود آید باید بااسناد مثبته ثبت و طی آگهی انتشار یابد.موسسات غیر تجارتی خارجی هم که در ایران فعالیت دارند باید خود را به ثبت برسانند و شرایط آن همان شرایط موسسات داخلی است الا اینکه بعضی از ضمائم اگر به زبان خارجی باشد ترجمه ی گواهی شده ی آن نیز ضمیمه می شود.

انحلال-انحلال تشکیل و موسسات غیر تجارتی دو حالت ممکن است دارا باشد:اختیاری-الزامی.

اولی در صورتیست که خود موسسه تصمیم به انحلال بگیرد و در این صورت اگر مدیر تصفیه در اساسنامه پیش بینی نشده باشد یک نفر انتخاب می شود و الا خود وی امر تصفیه را بر عهده خواهد گرفت.

دومی در صورت انحلال موسسه به حکم دادگاه است که در این صورت خود دادگاه مدیر تصفیه تعیین می کند.

ثبت موسسه آموزشی پژوهشی:
ثبت موسسه آموزشی پژوهشی – 4.7 از 5 بر اساس 10 رای
امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
موسسه آموزشی پژوهشی نهادی است مستقل که در زمینه ی انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی با اهدافی خاص تاسیس می گردد.ثبت واحد آموزشی پژوهشی با توجه به موضوع فعالیت،مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح می باشد.در ذیل به طور مستند و مستدل به این موضوعات و همچنین مرجع صدور مجوز این دسته از فعالیت ها می پردازیم.

(موضوعات فعالیت علمی،آموزشی وپژوهشی)
الف)موضوع فعالیت:1)انجام تحقیقات علمی در سطح ملی و بین المللی با همکاری محققان و متخصصان وهمکاری با نهادهای اجرایی علمی و پژوهشی در زمینه ی ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور تحقیقات وپژوهشی
2)ایجاد یا توسعه ی هرگونه واحد آموزش عالی یا موًسسه ی تحقیقاتی تاًسیس آموزشگاه های عالی آزاد و برگزاری دوره های تخصصی و کاربری کوتاه مدت برای دوره های کنکور کاردانی،کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد،دکتری
3)تاًسیس دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی ،پژوهشکده،پژوهشگاه
4)تاًسیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و تشکیل فدراسیون ملی و و ورزش های دانشگاهی
5)ارائه ی خدمات در زمینه ی فعالیت های آموزش عالی و پژوهشی . فناوری و امور دانشجویی
6)مشاوره و ارائه ی کلیه ی خدمات مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به خارج از کشور
7)موًسسات و شرکت های دانش بنیان ، شرکت های دانشگاهی
نام های درخواستی نیاز به مجوز:دانش بنیان، پژوهشکده،پژوهشگاه،دانشگاه،تحقیقات علمی پژوهشی،موًسسه ی تحقیقاتی،آموزشگاه های عالی آزاد،اعزام دانشجو،دانشگاهی
مرجع صدور مجوز: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری
مستندات:1)بندهای «7»و «8» و «11» و «15»جز«ب» ماده ی (2) .مواد(5) ،(6)و (7)قانون اهداف و وظایف و تشکیلات ووزارت علوم مصوب 1383
2)ماده ی (2)و (8)آئین نامه ی تاًسیس موًسسات و شرکت های خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب هیئت وزیران سال 1382
3)ماده ی (8) مصوبه ی جلسه ی 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 1380
4)بند«الف» ماده ی (48) و (51) قانون برنامه ی چهارم توسعه و شیوه نامه ی ایجاد شرکت های دانشگاهی
5)ماده ی (17) قانون پنجم توسعه

نکته: 1)علیرغم تصریح قانون در مکاتبات متعددی وزارت علوم در نحوه ی ارائه ی مجوز با سردرگمی مواجه است.بطوریکه در برخی از نامه ها و مکاتبات تصریح به لزوم اخذ مجوز نموده است و در برخی دیگر درخواست عدم استعلام از آن مرجع ذکر شده است.2)با توجه به نامه ی شماره 182684/22/2مورخ 18/9/1391 معاونت آموزش وزارت علوم،مجوز موًسسات آموزش عالی آزاد در برخی موارد به دانشگاه جامع علمی_کاربردی تفویض گردیده است.3)موًسسات و شرکت های دانش بنیان و یا شرکت های دانشگاهی تابعه قانون خاص خود می باشد که ممکن است شرایط ثبت و اعطای مجوز نیز به صورت دیگر نیز صورت پذیرد.
ب)موضوع فعالیت:تاًسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در قالب دوره های فراگیری مهارت،حرفه در رشته های معین بر اساس استانداردها و مهارت های آموزشی مشاغل فنی و حرفه ای
نام های درخواستی نیاز به مجوز:آزاد فنی و حرفه ای
مستندات:1)مواد(8)و (5)مصوبه ی جلسه ی 483 مورخ 23/5/80 شورای عالی انقلاب فرهنگی
2)تبصره ی یک ماده ی (111) قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب 29/8/69 مجمع تشخیص مصلحت نظام
3)ماده ی (2)و (3) آئین نامه ی نحوه ی تشکیل و اداره ی آموزشگاه های فنی و حرفه ای و موًسسات کارآموزی آزاد
ج)موضوع فعالیت:ایجاد مراکز آموزشی علوم اسلامی و حوزه های علمیه ی توسعه و پژوهش درحوزه های علوم اسلامی و دینی در تمام رشته ها و مقاطع تحصیلی متناسب با رسالت ها و اهداف،سیاست ها و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت برای طلاب و فضلا
نام های درخواستی نیاز به مجوز:آموزشی علوم اسلامی،حوزه های علمیه
مرجع صدور مجوز:شورای گسترش حوزه های علمیه
مستندات:1)مواد14و 16و 39 اساسنامه ی شورایعالی حوزه های علمیه مصوب 1374 به تاًیید مراجع عظام و مقام معظم رهبری رسیده است.
2)ماده ی (3)اساسنامه ی شورای گسترش حوزه های علمیه مصوب 1382
پس از اخذ مجوز و ثبت موسسه پژوهشی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،فعالیت موسسه آغاز می گردد.
شایان ذکر است،چاپ مقالات علمی،پژوهشی،انتشار کتاب،ثبت اختراع از اهمیت ویژه ای در رتبه بندی این واحدها برخوردار می باشد.

ثبت موسسه بیمه
ثبت موسسه بیمه – 5.0 از 5 بر اساس 1 رای
امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال ثبت هر موسسه بیمه در ایران موکول به ارائه پروانه تاسیس که از طرف بیمه مرکزی ایران صادر می شود خواهد بود.هم چنین ثبت هر گونه تغییرات بعدی در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام موسسات بیمه ای که به ثبت رسیده باشند موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزی از ایران می باشد.
طبق ماده 8 قانون ثبت شرکت ها،شرکت های بیمه اعم از ایرانی و خارجی تابع نظامنامه هایی خواهند بود که از طرف وزارت دادگستری تنظیم می شود.قبول تقاضای ثبت شرکت های فوق و شرایط مربوط به ادامه عملیات آن ها منوط به رعایت مقررات نظامنامه های مزبور خواهد بود.بر اساس مفاد ماده 9 نیز نظامنامه باید صریحاَ نسبت به مسایل ذیل تعیین تکلیف نماید.

1-اشخاصی که باید اظهارنامه ثبت بدهند.
2-نکاتی که باید در اظهارنامه قید شود.
3-اوراق و مدارکی که عین یا ترجمه مصدق آن ها باید ضممیمه اظهارنامه شود.
4-نکاتی که در صورت تغییر باید مجدداَ به ثبت برسد.
5-طرز ثبت شعب یا نمایندگان جدید.
6-اعلاناتی که پس از ثبت باید به وسیله اداره ثبت اسناد به هزینه شرکت به عمل آید.
7-تعرفه راجع به ترجمه و تصدیق صحت ترجمه
شرایط پذیرش نمایندگی بیمه به شرح ذیل می باشد:
1-تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
2-اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور
3-نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
4-داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم(ویژه آقایان)
5-نداشتن اشتغال به کار در وزارتخانه ها،موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی،نهادهای عمومی غیر دولتی،نیروهای نظامی و انتظامی.
6-داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار مفید بیمه ای مورد تایید به شرح ذیل:
الف-کارشناسی در رشته بیمه و یا سایر رشته ها با گرایش بیمه بدون نیاز به داشتن سابقه کار مفید
ب-کارشناسی در رشته های مرتبط(نظیر حقوق،اقتصاد،امور مالی،حسابداری)با یک سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی .
ج-کارشناسی در سایر رشته با دو سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی
د-دیپلم و یا فوق دیپلم با سه سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی
شرایط ثبت شرکت نمایندگی بیمه:
صورت کامل اسامی سهامداران،مدیران و میزان سهام هر یک از آن ها
-تایید اساسنامه نمایندگی توسط شرکت بیمه
صورتجلسات مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره
-گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران
-وجود حداقل 3 عضو هیئت مدیره
-انحصار فعالیت به نمایندگی بیمه
-سرمایه اولیه 50 میلیون تومان و ارائه گواهی نامه بانک حاکی از تادیه قسمت نقدی سرمایه،حداقل به مقدار 50 درصد کل سرمایه نماینده حقوقی
مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش نمایندگی بیمه:
-تکمیل فرم درخواست نمایندگی
-فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
-چهار قطعه عکس سه در
تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت ویژه آقایان
-کپی آخرین مدرک تحصیلی
-اصل گواهی سابقه کار بیمه ای
مقررات ثبت موسسات بیمه در مناطق آزاد –تجاریی-صنعتی جمهوری اسلامی ایران
تعاریف
ماده 1-در این آیین نامه واژه های ذیل به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می رود:
الف-مناطق آزاد:مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران
ب-سایر نقاط کشور:کشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد
پ-منطقه:هر یک از مناطق آزاد.
ت-سازمان:سازمان هر یک از مناطق آزاد
ج-موسسات بیمه:موسسات بیمه ای که طبق مقررات این آیین نامه مجاز به فعالیت در منطقه می باشند.
چ-موسسات بیمه متقابل:موسسات بیمه ای که خدمات خود را به صورت بیمه متقابل تنها به اعضاء ارایه می نمایند.
ح-موسسه کارگزاری بیمه:شخص حقوقی که در مقابل دریافت کارمزد،واسطه انجام معاملات بیمه و یا بیمه اتکایی بین طرف ها بوده و شغل او تنها ارایه خدمات بیمه ای باشد.
خ-شعبه:واحد تابعه یکی از موسسات بیمه ایرانی که در چهار چوب موضوع و وظایف موسسه اصلی تحت نام و مسوولیت آن در منطقه فعالیت می کند.
د-نمایندگی بیمه:شخص حقیقی یا حقوقی که بر اساس قرارداد نمایندگی با یکی از موسسات بیمه ایرانی و مقررات این آیین نامه ،انجام بخشی از موضوع و وظایف موسسه طرف قرارداد در امر بیمه را در منطقه به عهده گرفته است.
ماده 2-عملیات بیمه و بیمه اتکایی در مناطق آزاد به وسیله موسساتی که بنا به پیشنهاد سازمان،طبق مقررات این آیین نامه از بیمه مرکزی ایران مجوز دریافت داشته و به یکی از صورت های ذیل به ثبت برسند انجام خواهد شد:
1-شرکت سهامی یا تعاونی بیمه ایرانی با مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی ایرانی و یا خارجی که کلیه سهام آن با نام باشد.
2-موسسه نمایندگی و یا کارگزاری بیمه
تبصره 1-تاسیس شعبه توسط موسسات بیمه با رعایت مقررات این آیین نامه و ثبت در منطقه بلامانع است.
تبصره 2-اعطای نمایندگی بیمه به اشخاص حقیقی با رعایت ضوابطی که به تصویب شورای عالی بیمه می رسد امکان پذیر است.
تبصره 3-فعالیت شعبه ها و نمایندگی های موسسات بیمه سایر نقاط کشور در هر یک از مناطق آزاد با رعایت مقررات قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در چهار چوب این آیین نامه و سایر ضوابط حاکم بر موسسات مزبور بلامانع است.
حداقل سرمایه برای موسسات بیمه،نمایندگی و کارگزاری بیمه به قرار ذیل است.
1-موسسات بیمه مستقیم با سرمایه حداقل پانزده میلیارد(15000000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
2-موسسات بیمه متقابل با سرمایه حداقل دویست میلیون(200000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
3-موسسات بیمه اتکایی با سرمایه حداقل هشتاد و پنج میلیارد(85000000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
4-موسسات نمایندگی و یا کارگزاری بیمه با سرمایه حداقل سیصد میلیون (300000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
تبصره1-هر گونه تعدیل در ارقام مندرج در این ماده هر 2 سال یکبار موکول به پیشنهاد مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بیمه مرکزی ایران و تصویب هیات وزیران است.
تبصره 2-سهامداران خارجی موسسات موضوع این آیین نامه سهم الشرکه ریالی خود را باید به ارزهای مورد قبول بانک مرکزی ایران پرداخت و یا گواهی تبدیل ارز را ارایه نمایند.
تبصره3-وجوه سرمایه موضوع این ماده نزد یکی از بانک های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که ترجیحاَ در مناطق آزاد دارای شعبه باشد،واریز شود.
ماده 5-ثبت موسسات موضوع این آیین نامه در منطقه،موکول به ارایه مجوز ثبت که توسط یبمه مرکزی ایران صادر می شود و ثبت هر گونه تغییرات بعدی در اساسنامه،میزان سرمایه و سهام موسساتی که به ثبت رسیده باشند موکول به ارایه موافقت بیمه مرکزی ایران است.
ماده 6-برای تحصیل مجوز ثبت،مدارک و اطلاعات ذیل باید به بیمه مرکزی ایران تسلیم شود:
الف-اساسنامه موسسه
ب-میزان سرمایه موسسه،رسید یا گواهینامه تعهد پرداخت آن
پ-سهام نقدی و غیر نقدی و نحوه پرداخت آن ها
ت-صورت اسامی سهامداران،بازرسان و مدیران و تابعیت و تعداد سهام هر یک از آن ها
ث-اسناد و مدارک و اطلاعات دیگری که معرف صلاحیت مالی و فنی موسسه و حسن شهرت مدیران آن باشد.
تبصره-مجوز ثبت صادر شده برای مدت 6 ماه اعتبار دارد.در صورت عدم ثبت موسسه ظرف مهلت مذکور باید مجدداَ مجوز ثبت تحصیل شود.
ماده 7-بیمه مرکزی ایران موظف است حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ تسلیم آخرین مدارک و اطلاعات خواسته شده با رعایت ماده (28) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران-مصوب 1372 و مقررات این آیین نامه نظر خود را اعم از قبول یا رد تقاضا به طور کتبی به سازمان اعلام نماید.
تبصره-در صورتی که متقاضی به نظر اعلام شده اعتراض داشته باشد می تواند ظرف 30 روز اعتراض خود را به مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران تسلیم کند .تصمیم مجمع مزبور قطعی و لازم الاجرا است.
ماده 8-بیمه مرکزی ایران با دریافت گواهی ثبت موسسه در منطقه،پروانه فعالیت برای بیمه اتکایی،یک یا چند رشته بیمه مستقیم و یا هر دو صادر خواهد کرد.
نظامنامه ثبت فرمول های سند بیمه صادره شرکت های بیمه خارجی:
ماده 1-هیچ شخص یا موسسه ای نمی تواند در ایران سفارش بیمه گرفته و در خارجه آن را اجراء نماید مگر اینکه موسسه بیمه کننده قبلاَ در ایران به ثبت رسیده باشد.در این صورت نیز سند بیمه صادر از خارجه باید بر طبق مقررات قوانین و نظامات ایران تمبر شود.
ماده 2-در کلیه معاملات بیمه هر گاه مشتری خارجه باشد سند بیمه ممکن است به زبان خارجه صادر شود و ترجمه آن ضروری نخواهد بود.
ماده 3-کلیه موسسات بیمه که خواه مستقیماَ و خواه به طور غیر مستقیم در ایران معامله می نمایند باید یک نسخه از فرمول های سند بیمه که استعمال می کنند به زبان ملی خود(یا به زبان خارجه ای که در مرکز اصلی خود به کار می برند)با ترجمه آن به فارسی اداره ثبت شرکت ها تسلیم دارند.
در صورت بروز اختلاف بین موسسه بیمه و مشتری فقط متن و ترجمه مزبور سندیت خواهد داشت مگر اینکه بین متن و ترجمه فارسی اختلاف باشد که در این صورت هر یک از آن ها که به نفع مشتری باشد معتبر خواهد بود.
هر گاه در مقررات سند بیمه تغییراتی داده شود بدون اینکه فرمول مربوط به آن تغییرات به اداره ثبت تسلیم گردد موسسه بیمه کننده نمی تواند به تغییرات مزبور استناد کند لیکن استناد به آن تغییرات علیه موسسه مزبور جائز است.
لطفاَ جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.

ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره:

ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره – 4.3 از 5 بر اساس 6 رای امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال مراکز،موسسات،کانون ها و انجمن های فرهنگی،تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی(وفق ماده 584 قانون تجارت و آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337) به مسوولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی،عمومی و خصوصی،افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی،هنری،سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس،نظارت بر فعالیت ها و انحلال آن ها را صادر می کند.این موسسات همچنانکه از اسمشان پیداست متولی اجرای بسیاری از امور فرهنگی و هنری از جمله سمینارها و جشنواره ها و آموزش های فرهنگی و هنری می باشد که در نهایت بسط و توسعه فرهنگ و هنر را در بین آحاد جامعه بدنبال دارد.

نظر به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ،برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

(موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی)
موضوع فعالیت:
1)انجام کلیه ی امور فعالیت های فرهنگی و هنری و سینمایی،خبری و خبرگزاری
2)ایجاد نمایندگی خبرگزاری ها و رسانه های خارجی، داخلی و انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی
3)طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت مربوطه از جمله روزنامه نگاری و روابط عمومی و خبرنگاری
4)تهیه و تنظیم ،مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی از طریق تاًسیس کانون های آگهی و تبلیغاتی تاًسیس دفتر خدمت رسانی به خبر نگاران و روزنامه نگاران
5)چاپ و نشر کتاب و لیتوگرافی و ترجمه ی متون و مقالات و کتب
6)طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری و سینمایی و مطبوعاتی از قبیل داستان نویسی، چاپ و کتابداری و صحافی و هنرهای دستی و طراحی لباس و مد و خوشنویسی و کامپیوتر گرافیک(طراحی) ،فیلم سازی،عکاسی،بازیگری
7)برگزاری جشنواره های هنری و نمایشی و سینمایی و مطبوعاتی و خبرنگاری و روزنامه نگاری
8)تهیه ی فیلم های سینمایی و تلویزیونی از جمله فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن
9)تاًسیس نمایشگاه و نگارخانه ی هنری و فرهنگی و سینمایی
10)تشکیل موًسسات فرهنگی در قالب فعالیت های فرهنگی دیجیتال از جمله تصدی رسانه بر خط و پدیدآوردن،تهیه کردن و عرضه ی بسته های نرم افزاری رسانه ای و بسته ی نرم افزاری رسانه پرداز
11)تولید و تکثیر نرم افزار دیجیتال فرهنگی
12)طراحی مد لباس و برگزاری نمایشگاه های مد و لباس
13)فعالیت قرآنی،انجمن های اسلامی و اعزام مبلغ و تبلیغات مذهبی و تشکل های مذهبی آموزش عمومی و روخوانی و روانخوانی قرائت(تحقیق و ترتیل) ترجمه ی مفاهیم،حفظ سیر معصومین (ع)احکام ادعیه ی زیارت مدیحه سرایی،اذان،ابتهال،همخوانی،تواشیح برگزاری مسابقات قرآنی و عترت برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های قرآنی مدیحه سرایی و سخنرانی تبلیغی دینی
14)تاًسیس مراکز فرهنگی اقلیت دینی رسمی کشور در محدوده ی امور فرهنگی آن اقلیت
نام های درخواستی نیاز به مجوز:فرهنگی و هنری و سینمایی و مطبوعاتی ،خبری و خبرگزاری،خبرگزاری ها و رسانه های (خارجی،داخلی)
تبلیغاتی،مد و لباس،فعالیت قرآنی،انجمن های اسلامی،تبلیغات مذهبی،فرهنگی اقلیت دینی
مرجع صدور مجوز:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه)
مستندات:
1)بند«15» الی 22 ماده ی 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد مصوب 1366
2)ماده ی (3)و تبصره ی یک ذیل ماده ی (22)ضوابط و مقررات و آئین نامه ی اجرایی تاًسیس مراکز،موًسسات انجمن های فرهنگی جلسه ی 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 8/8/1375
3)قانون تعطیل موًسسات واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده مصوب 1372 و ماده ی (6)آیین نامه ی اجرایی آن
4)بندهای «ط» و «ظ» آئین نامه ی ساماندهی و توسعه ی رسانه ها و فعالیت دیجیتال موضوع تصویب نامه ی شماره ی 172412/ت 41255مورخ 3/8/1389
5)قانون استفساریه از موًسسات و واحدها و مراکز فرهنگی161376 تبصره ی ماده ی (1) قانون ساماندهی مد و لباس مصوب 1385 و تبصره ی ماده ی (1) آئین نامه ی اجرایی آن 1387 و ماده ی (2) دستورالعمل مربوطه
نکته:نرم افزارهای غیر فرهنگی ، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد مثل نرم افزارهای حسابداری و مالی یا آموزشی
در نام و موضوع شرکت چنانچه از عناوین و مصادیقی نظیر هنر آشپزی و یا هنر ورزشی و یا هنر رزمی که مربوط به امور فرهنگی نمی باشد استفاده گردد،نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد.
با توجه به اینکه موضوع موًسسات و یا شرکت های فرهنگی_ورزشی_در اجرای ماده ی 62 قانون برنامه ی پنجم بازنگری و مشخص گردید اخذ مجوز مربوط به فعالیت می باشد نه مرحله ی ثبت شرکت ها.لذا تا زمان ابلاغ کارگروه ماده ی مذکور،اخذ مجوز در خصوص موًسسات مذکور نیازی نمی باشد.

شرایط لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:
_معرفی حداقل 3 نفر به عنوان اعضاء هیات موسس برای موسسه چند منظوره و دو نفر برای موسسه تک منظوره
_افراد متاهل حداقل باید 25 سال و افراد مجرد حاقل 27 سال داشته باشند.
_داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن(حداقل)
_داشتن صلاحیت علمی و تخصصی و سوابق فرهنگی و هنری متناسب با موضوع فعالیت
_داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا برگ معافیت دائم(ویژه ی آقایان)
_داشتن امکانات کافی و مناسب
_داشتن سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره
_نداشتن سوء پیشینه کیفری به تایید مراجع ذیصلاح و برخورداری از حسن شهرت
_مهجور نبودن و نداشتن ورشکستگی به تقلب و تقصیر

مدارک لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:
_تکمیل درخواست تاسیس با ذکر دلایل توجیهی و معرفی مدیر مسئول
_تکمیل پرسشنامه مشخصات انفرادی (توسط همه اعضاء هیات موسس) در 2 نسخه
_یک نسخه اساسنامه به انضمام صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی
_صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به انضمام صورتجلسه هیات مدیره
_کپی برابر با اصل از شناسنامه و کارت ملی
_کپی برابر با اصل مدرک تحصیلی یا معادل آن(مدرک کارشناسی یا بالاتر)
_کپی برابر با اصل گواهی خدمت وظیفه عمومی یا داشتن برگ معافیت دائم(ویژه آقایان)
_4 قطعه عکس 3 در چهار جدید با درج نام و نام خانوادگی
_ارائه سوابق مستند در حوزه فعالیت های پیشنهادی
_اصل گواهی مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر برای تمامی اعضای موسس و عدم اعتیاد به مواد مخدر برای مدیر مسوول
جهت ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره،با کارشناسان ما ارتباط برقرار فرمایید.
ثبت شرکت فکر برتر با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان، در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.
“در دپارتمان تخصصی ثبت شرکت فکر برتر،میزبان شما بزرگواران هستیم.”

شرایط تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی:
شرایط تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی – 4.0 از 5 بر اساس 4 رای امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
به موجب ماده 1 قانون ضوابط و مقررات تاسیس مراکز ، موسسات ، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن ها ؛ مرکز، موسسات ، کانون ها و انجمن های فرهنگی ، تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی و بر اساس شرایط مقرر به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی ، عمومی و خصوصی ، افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی ، هنری و سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس، نظارت بر فعالیت ها و انحلال آن ها را صادر می کند.
وفق ماده 5 آیین نامه ی مذکور ، اهداف فرهنگی این قبیل مراکز باید در اساسنامه تنظیمی به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی ملزم شوند و فعالیت آن ها منافاتی با مبانی فرهنگ عمومی نداشته باشد.

شرایط موسسان و مدیر مسئول به موجب ماده 6 ، موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی باید واجد شرایط ذیل باشند:

تابعیت جمهوری اسلامی ایران
نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذی ربط و برخورداری از حسن شهرت
محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
دارا بودن 25 سال سن و متاهل بودن
انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه برگ معافیت دائم
داشتن امکانات کافی مناسب به تشخیص فرهنگ و ارشاد اسلامی
داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذی ربط
صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با موضوع ( برای تقاضای مراکز تک منظوره )
داشتن 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره ( برای تقاضای مراکز چند منظوره )
ضوابط مندرج در اساسنامه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصاحبه ها و بررسی های لازم و کافی ظرف یک ماه درباره تایید صلاحیت یا عدم پذیرش تقاضا اعلام نظر خواهد نمود و در صورت اعلام موافقت اصولی با تقاضا، موسس یا موسسان موظفند در مدت یک ماه از تاریخ اعلام نسبت به ارائه اساسنامه و تحقق شرایط مندرج در آن اقدام نماید.( ماده 8)
وفق ماده 10 ، اساسنامه مرکز فرهنگی باید واجد این نکات باشد:

ذکر اهداف فرهنگی و مصادیق فعالیت ها و انطباق آن ها با شرایط مقرر
ذکر نام و نوع فعالیت ( غیر تجاری انتفاعی یا غیر انتفاعی ) تابعیت و سرمایه و مدت فعالیت و التزامات قانونی مرکز فرهنگی
ارکان و تشکیلات مرکز( موسس یا موسسان ، هیات مدیره و مدیر عامل یا مدیر مسئول،مجامع عمومی و نحوه تشکیل جلسات و رسمیت آن ها و نصاب مقرر برای تصمیم گیری با تعیین حدود و وظایف و اختیارات و مسئولیت های هر یک به تفکیک )
سرمایه اولیه و منابع تامین درآمد و دارایی و وضع امور مالی و محاسباتی و نحوه تقسیم سود ( در مورد مراکز انتفاعی ) یا تخصیص درآمدها ( در مورد مراکز غیر انتفاعی ) و چگونگی تامین هزینه ها و زیان های احتمالی.
چگونگی اداره و عضو پذیری مراکز فرهنگی در آینده
شرایط انحلال و تعیین تکلیف اموال مرکز فرهنگی پس از انحلال
سایر شرایط و ضوابط با توجه به ضوابط و اهداف فرهنگی و بر اساس مقررات حاکم بر موسسات غیر تجاری که با مقاصد فرهنگی و در قلمرو یک یا چند فعالیت پیش بینی شده در ماده 1 فعالیت می کنند.
نکته:
1-اساسنامه پیشنهادی متضمن موارد یاد شده در ماده 10 باید در دو نسخه تنظیم و به همراه صورت جلسات پس از امضا به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.
2- در انجمن های فرهنگی ( ادبی ، هنری ) که نوع فعالیت آن ها غیر انتفاعی است تعداد موسسان نباید از 3 نفر کمتر باشد ولی در موسسات فرهنگی که در قلمرو یک فعالیت فرهنگی تاسیس می شود، رعایت این شرایط الزامی نیست و موسسات و مراکز فرهنگی که در قلمرو دو فعالیت موضوع این ضوابط تاسیس می شوند تعداد موسسان نباید از تعداد فعالیت های فرهنگی پیش بینی شده در اساسنامه آن ها کمتر باشد.
مراکز فرهنگی پس از تایید صلاحیت موسسات و مدیر مسئول و تصویب اساسنامه و صدور مجوز باید نسبت به ثبت آن بر طبق اساسنامه ای که به تایید هیات رسیده اقدام و نسخه ای از اساسنامه ممهور به مهر اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری را به ذکر شماره ثبت و به دبیرخانه هیات تسلیم کنند و سازمان ثبت نیز موظف است نسبت به ثبت مراکز فرهنگی موضوع این ضوابط بر طبق اساسنامه مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نماید.(ماده 22)
تبصره 1: سازمان ثبت اسناد باید از ثبت مراکز ، موسسات ، کانون ها و انجمن های فرهنگی فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودداری نماید.
تبصره 2: هر گاه پس از صدور مجوز در مدت 6 ماه نسبت به ثبت مراکز فرهنگی اقدامی نشود مجوز مرکز فرهنگی بی اعتبار می شود و با این قبیل مراکز ثبت نشده به عنوان فاقد مجوز برخورد قانونی خواهد شد.

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی – 5.0 از 5 بر اساس 1 رای
امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
موسسات فرهنگی هنری به شخصیت هایی حقوقی گفته می شود که به منظور نیل به مقاصد فرهنگی و هنری اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی به ثبت می رسند و برای فعالیت چه به صورت شخصی ( حقیقی ) و یا موسسه ای ( حقوقی ) می بایست وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مجوز تاسیس نظارت بر فعالیت ها و انحلال آن ها را صادر نماید.

شرایط لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:
1) تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2).معرفی حداقل 3 نفر به عنوان اعضاء هیات موسس برای موسسه چند منظوره و دو نفر برای موسسه تک منظوره
3) افراد متاهل حداقل باید 25 سال و افراد مجرد حاقل 27 سال داشته باشند.
4) داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن ( به تشخیص مراجع قانونی )
5) داشتن صلاحیت علمی و تخصصی و سوابق فرهنگی و هنری متناسب با موضوع فعالیت
6) داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا برگ معافیت دائم(ویژه ی آقایان)
7) نداشتن سوء پیشینه کیفری به تایید مراجع ذیصلاح و برخورداری از حسن شهرت
8) مهجور نبودن و نداشتن ورشکستگی به تقلب و تقصیر
9) داشتن امکانات کافی و مناسب ( به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد )
10) داشتن سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره

مدارک لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:
– یک نسخه اساسنامه به انضمام صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی
– تکمیل درخواست تاسیس با ذکر دلایل توجیهی و معرفی مدیر مسئول
– تکمیل پرسشنامه مشخصات انفرادی (توسط همه اعضاء هیات موسس) در 2 نسخه
– فرم تعهد نامه
– کپی برابر با اصل از شناسنامه و کارت ملی
– صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به انضمام صورتجلسه هیات مدیره
– کپی برابر با اصل مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک کارشناسی یا بالاتر)
– چهار قطعه عکس 3 در چهار جدید با درج نام و نام خانوادگی
– کپی برابر با اصل گواهی خدمت وظیفه عمومی یا داشتن برگ معافیت دائم (ویژه آقایان)
– ارائه سوابق مستند در حوزه فعالیت های پیشنهادی
– اصل گواهی مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر برای تمامی اعضای موسس و عدم اعتیاد به مواد مخدر برای مدیر مسوول

چند نکته :

فرآیند ثبت موسسه ی حقوقی
فرآیند ثبت موسسه ی حقوقی – 4.8 از 5 بر اساس 5 رای امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
وفق ماده 1 آیین نامه مربوط به تشکیل موسسات حقوقی و نحوه اداره آن ها،موسسه حقوقی شخصیتی است حقوقی که منحصراَ توسط سه یا چند وکیل دادگستری تحت هر نام و عنوان به منظور انجام وکالت و مشاوره و بطور کلی امور حقوقی،طبق مقررات قانونی ثبت و آیین نامه ی مذکور ثبت و اداره می شود.

شرایط تشکیل موسسه حقوقی :
ثبت مؤسسات حقوقی موکول به ارائه پروانه ی تاسیس از قوه قضاییه برای مدتی که در پروانه تعیین شده است خواهد بود و تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.
حداقل تعداد اعضاء جهت ثبت موسسه حقوقی 2 نفر می باشد.هم چنین نوع سرمایه موسسه نیز نقدی است که حداقل سرمایه می بایست 1.000.000 ریال باشد.
قابل ذکر است اساساَ در موضوع این موسسات عبارت”مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری” قید می شود که همین عبارت کلیه امور حقوقی را شامل می گردد.
به موجب آیین نامه ی مذکور:
_تابعیت موسسه ایرانی است و با هیچ اکثریتی قابل تغییر نمی باشد.
_در موسسه ی حقوقی حداقل یک نفر از وکلای موسس باید دارای بیش از ده سال سابقه وکالت دادگستری باشند.
_موسسه حقوقی باید دارای اساسنامه ای باشد که پس از تایید و ثبت در دفتر کانون وکلای دادگستری در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
_در اساسنامه باید نام موسسه حقوقی و اعضا موسس و مشخصات کامل و اقامتگاه قانونی آنان قید گردد و هر تغییری که در اساسنامه و ارکان موسسه داده می شود باید مورد تایید کانون قرار گرفته و در دفتر کانون ثبت و نسخه تایید شده توسط متقاضی جهت ثبت و انتشار به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.
_موسسه مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی یک نسخه از آن را به کانون وکلا تسلیم نماید.
_موسسه می تواند از همکاری تعداد مورد نیاز وکیل دادگستری مقیم همان حوزه به عنوان عضو همکار استفاده نماید.بدیهی است اسامی کلیه وکلای همکار با تصویب مجمع عمومی شرکا و پس از تایید کانون وکلای دادگستری برابر مدلول ماده 3 به اداره ثبت شرکت ها اعلام و مراتب در روزنامه رسمی آگهی خواهد شد.

اعضاء موسسه باید همواره دارای شرایط ذیل باشند:
الف)تمدید مستمر پروانه وکالت
ب)نداشتن دفتر وکالت و عضویت در موسسات مشابه دیگر
ج)نداشتن سابقه محکومیت کیفری و محکومیت انتظامی از درجه 4 به بالا
د)عدم اشتهار به فساد و اعمال منافی با شغل و شئونات وکالت
چنانچه هر یکی از اعضا موسسه یکی از شرایط مندرج در این ماده را فاقد گردد از عضویت محروم و منعزل خواهد شد.در صورتیکه با خروج عضو منعزل تعداد اعضا از حد نصاب مقرر کمتر شود اعضا با باقیمانده موسسه مکلفند مدت سی روز ضمن اعلام مراتب محرومیت عضو به کانون نسبت به جایگزینی عضو جدید واجد شرایط با نظارت و تایید کانون وکلا اقدام نمایند.

نام موسسه حقوقی:
در انتخاب نام موسسه حقوقی ،توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:
_استفاده از کلماتی مانند حقوقی شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه،جزئی از نام محسوب نمی شود.
_اسمی که به عنوان اسم موسسه حقوقی معرفی می کنید می بایست حداقل دارای 3 سیلاب باشد.
_نام های انتخابی می بایست دارای معنی باشد و حدالمقدور معنی نام شرکت با حوزه فعالیت آن متناسب باشد.
_ نام انتخاب شده می بایست مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
_اسم خاص باشد.(اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شییء یا مفهومی به کار می رود).
_لاتین نباشد.
_واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.
_از انتخاب اسامی مشهوره خود داری شده باشد.
در صورت پاسخ منفی به نام های پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ 40.000 ریال نمی باشد.البته در صورت سپری شدن زمانی بیش از 3 ماه از تاریخ تایید نام و در صورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف و همچنین تغییر نام،متقاضی باید نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام نماید.
{ در این رابطه،شایان ذکر است،همکاران فعال و علاقه مند ما در موسسه حقوقی فکر برتر،این آمادگی را دارند تا دانش فنی و تخصصی خود را در اختیار متقاضیان عزیز قرار دهند و ضمن راهگشایی مراجعین محترم در امور ثبتی ، ارائه دهنده ی زیباترین و با مسماترین نام ها به شما بزرگواران باشند}.

مدارک لازم جهت ثبت مؤسسه حقوقی:
_ تکمیل دو نسخه تقاضانامه مؤسسات حقوقی.
_ تکمیل دو نسخه اساسنامه مؤسسات حقوقی.
_کپی مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه) برابر با اصل کلیه ی اعضاء هیأت مدیره و شرکا در دفاتر اسناد رسمی.
_ ارایه کپی آخرین روزنامه رسمی مشخص حقوقی و نامه معرفی نماینده در صورتیکه اعضاء هیأت مدیره از اشخاص حقوقی باشند.
_ کپی مدارک شناسایی برابر با اصل شده نماینده شخص حقوقی.
_ اصل وکالتنامه یا قیم نامه یا کپی برابر با اصل شده آن در صورت داشتن وکیل یا قیم.
_داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی یکی از اعضای هیأت مدیره ی شرکت.
از انتخابتان متشکریم.
موسسه حقوقی فکر برتر،به لحاظ اهمیت موضوع ،دیری است که خدمات خود را به متقاضیان ثبت شرکت ارائه می نماید.چنانچه قصد دارید موسسه ی خود را به ثبت برسانید،در اسرع وقت با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایید.مشاوران حقوقی ما با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارند،به شما کمک خواهند کرد تا تصمیمات صحیح تری اتخاذ نمایید.

فرآیند ثبت موسسه قرض الحسنه:
فرآیند ثبت موسسه قرض الحسنه – 4.0 از 5 بر اساس 5 رای
امتیاز کاربران ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
مقدمه
قرض الحسنه سنتی است الهی و نبوی که به منظور رفع نیاز نیازمندان صورت می گیرد و دارای برکات گوناگون برای اقشار جامعه اسلامی است. از جمله جذب برکات الهی،رشد فضائل اخلاقی و پوشش نیازهای واجدان شرایط در تمامی ابعاد مادی و معنوی
در همین راستا، صندوق های قرض الحسنه با هدف بسط و تحکیم سنن الهی و نبوی و لزوم مشارکت در انجام امور خیر و عام المنفعه و تحقق مفاهیم قرض الحسنه ایجاد شده اند.صندوق قرض الحسنه ، موسسه غیر تجاری و غیر انتفاعی و ماهیتاَ اخلاقی است که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و بر مبنای قوانین مربوط ، به فعالیت می پردازد.

ثبت موسسه قرض الحسنه
موضوعات فعالیت مربوط به ایحاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری از قبیل صندوق های قرض الحسنه منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رعایت ضوابط و مقررات مربوط است.
همچنین تاسیس صندوق، نیازمند معرفی شورای عالی صندوق قرض الحسنه و اخذ مجوز از نیروی انتظامی و سپس مراجعه به ثبت شرکت ها جهت ثبت صندوق می باشد.
موسسه اعتباری باید به همراه درخواست کسب مجوز تاسیس صندوق، مدارک و اطلاعات زیر را به بانک مرکزی ارائه نماید:
1.اساسنامه پیشنهادی صندوق مطابق با اساسنامه نمونه بانک مرکزی
2.نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت و سمت های قبلی اعضای هیات امناء هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی
3.التزام کتبی مدیر عامل موسسه اعتباری مبنی بر انجام عملیات طبق مقررات
اعضای هیات امنای صندوق باید از میان اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری انتخاب گردند.انتخاب اعضای هیات امناء و مدیر عامل منوط به تایید بانک مرکزی است.( ماده 9 و 11 دستورالعمل اجرایی تاسیس)
وفق ماده 12، بانک مرکزی پس از دریافت اساسنامه ثبت شده ، آگهی ثبت در روزنامه رسمی و یا رسید دریافت روزنامه رسمی و سایر مدارک لازم و همچنین اسامی صاحبان امضای مجاز، ظرف مدت 10 روز نسبت به صدور مجوز فعالیت اقدام می نماید.

مدارک لازم جهت ثبت موسسه قرض الحسنه
1.اساسنامه که به امضای موسسین و هیات امنا رسیده باشد. ( 2 جلد)
2.تقاضانامه ثبت موسسات غیر تجاری که به امضاء موسسین و اعضاء هیات امنا رسیده باشد. ( 2 برگ)
3.مدارک شناسایی موسسین و هیات امنا و هیات مدیره و بازرسین ( ا نسخه )
4.مجوز ثبت صادره از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی
نکته :
_تقاضانامه مذکور می بایست از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری خریداری شود.
_هر گونه تغییر در اساسنامه صندوق موکول به تایید قبلی بانک مرکزی است.( ماده 34 آیین نامه)

ارکان صندوق
ارکان صندوق عبارتند از:
هیات امناء ، هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرس یا بازرسان ( شرایط و نحوه انتخاب ارکان ، به ترتیب مندرج در اساسنامه صندوق می باشد.)

نظارت صندوق های قرض الحسنه
1-توسط شورای عالی صندوق های قرض الحسنه و به هنگام ضرورت، مساعدت نیروهای انتظامی و قوه قضاییه
2- توسط مردم با آگاهی دادن از طریق وسایل ارتباط جمعی و استفاده از گزارش های مردمی و …
همچنین بانک مرکزی در هر زمان که تشخیص دهد، می تواند بازرسان خود را جهت رسیدگی به حساب های صندوق اعزام نماید.مدیران صندوق مکلفند تمامی اسناد ، مدارک و دفاتر خود را جهت این گونه رسیدگی ها ارائه نمایند و امکان رسیدگی های لازم را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم سازند.

فرق بین موسسه و شرکت چیست ؟

در این مطلب برآنیم تا به تفاوت های اساسی میان موسسه و شرکت بپردازیم. به نظر می رسد برای ورود در بحث ، ابتدائاَ لازم است به تعریف هر کدام از آن ها بپردازیم.سپس تفاوت های هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.خاطر نشان می شویم در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.

شرکت چیست ؟
شرکت های تجاری، اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را گویند.شرکت هایی که هدف از تاسیس آن ها تجارت نیست و اعمال تجاری انجام نمی دهند،شرکت های حقوقی یا مدنی نامیده می شوند.
شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم به شرح ذیل طبقه بندی شده اند.
1.شرکت های سهامی 2.شرکت های با مسئولیت محدود 3 .شرکت های تضامنی 4.شرکت های نسبی 5.شرکت های مختلط سهامی 6.شرکت های مختلط غیر سهامی 7.شرکت های تعاونی تولید و مصرف

موسسه چیست ؟
تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.
تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل انجمن،کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.
تشکیلات مزبور طبق ماده 584 قانون تجارت از تاریخ ثبت،شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می توانند عناوینی از قبیل انجمن،بنگاه،کانون و امثال آن را اتخاذ کنند.

تفاوت شرکت با موسسه
_ ثبت شرکت با هدف رسیدن به سود و سرمایه بیشتر انجام می شود در حالیکه موسسات با اهداف نامحدود و متفاوت که سودآوری و فعالیت های اقتصادی هم می تواند جزیی از آن ها باشد تاسیس می شود.
_ موسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.
_ برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

موسسه ها برای انجام چه فعالیت هایی ایجاد می شوند؟
در کنار شرکت ها که به کار تجارت اشتغال دارند قانون گذار نهاد حقوقی خاصی را که دارای شخصیت حقوقی می باشد، جهت انجام اموری که جنبه غیرتجاری دارد از قبیل کارهای علمی یا ادبی یا امور خیریه پیش بینی نموده است که به آن موسسه گفته می شود.
همان طور که از ادامه نام موسسه ، یعنی موسسه غیر تجاری پیداست ، موسسات هیچ گونه سود تجاری ندارند و صرفاَ برای ارائه خدمات تاسیس می شوند . بنابراین در تشخیص موسسات تجاری و غیر تجاری آنچه که حائز اهمیت است ( موضوع فعالیت ) موسسات می باشد که این موضوع فعالیت باید امور غیر تجاری از قبیل امور علمی ، ادبی ، و … باشد .

موسسات غیرتجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف: موسساتی که مقصود از تشکیل آن ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد،این گونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شود.کلیه فعالیت های اجتماعی از قبیل انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه در قالب این گونه موسسات متصور می باشد و موسسین آن هنگامی که درخواست ثبت می نمایند،توسط اداره ثبت شرکت ها،مراتب از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام می شود و پس از وصول پاسخ مثبت،نسبت به ثبت اقدام می گردد.
ب: موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد.این گونه موسسات،موسسات غیر تجاری نامیده می شوند.بنابراین،فعالیت هایی از قبیل آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گازرسانی یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و موارد دیگر در زمینه های فوق در قالب موسسات غیر تجارتی متصور می باشد و موسسین باید پس از به ثبت رساندن موسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نماید.
موسسات غیر تجاری نیز باید به ثبت برسند و برای ثبت آن ها تسلیم اظهارنامه همراه ضمائم در دو نسخه در تهران ” اداره ثبت شرکت ها ” و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها ضروری است .
اساسنامه این تشکیلات می تواند مانند اساسنانه شرکت های با مسئولیت محدود باشد. موسسه دارای مجمع عمومی فوق العاده و عادی می باشد و اعضای هیات مدیره را مجمع عمومی عادی تعیین می کند . انحلال موسسات می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا به موجب حکم دادگاه باشد. تصفیه به وسیله مدیر یا مدیران شرکت بر طبق اساسنامه می باشد. اگر متصدی تصفیه تعیین نشده باشد در صورت انحلال اختیاری مجمع عمومی فوق و در صورت انحلال اجباری دادگاه آن را تعیین می کند.

در رابطه با موسسات غیر تجاری، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :
1.قید سرمایه به هر میزان مجاز است.
2.طبق ماده 586 قانون تجارت،موسسات و تشکیلاتی را که مقاصد آن ها مخالف با انتظامات عمومی یا نامشروع باشد نمی توان ثبت کرد.
3.در موسسات غیر تجاری که هدفشان غیرانتفاعی است می بایستی هنگام درخواست ثبت توسط اداره ثبت شرکت ها مراتب از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام شود و پس از وصول پاسخ مثبت،نسبت به ثبت اقدام خواهد کرد.
4.در موسسات غیر تجاری که هدفشان جلب منافع مادی است موسسین باید نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند.
موسسه حقوقی فکر برتر در زمینه ثبت انواع شرکت و موسسه ، افتخار دارد خدمات خود را به 2 صورت ارائه نماید :
1. با مشاوره راهبردی لازم ، می تواند راهنمای شما باشد.
2. تمام مراحل را می تواند به وکالت انجام دهد تا با خیالی آسوده کلیه امور ثبتی شما در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه انجام شود.

تعریف موسسات غیرتجاری:
تشکیلات و موسسات غیر تجاری،موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آن ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.تشکیلات مزبور از تاریخ ثبت،شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می توانند عناوینی از قبیل انجمن،بنگاه،کانون و امثال آن را اتخاذ کنند.

موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف)موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیرانتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیرانتفاعی دانست.
ب)موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد.مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.
در این مطلب برآنیم تا به نحوه ی ثبت تغییرات در موسسات غیر تجاری بپردازیم.پرواضح است چنانچه در هر یک از مراحل ثبت تغییرات،با مشکل مواجه شدید می توانید با کارشناسان مجرب ما در فکر برتر تماس حاصل فرمایید.

تغییرات در موسسات غیرتجاری :
تغییرات در مواد اساسنامه موسسات غیر تجاری از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است که با تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه نسبت به آن اقدام خواهند کرد.در این رابطه نکته ی حائز اهمیت این است که کلیه تغییرات مربوط به شرکت اعم از تغییرات اساسنامه،ورشکستگی،ابطال،تصفیه،تقسیم اموال،افزایش یا کاهش سرمایه و … می بایست فوراَ ثبت گردد و به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها برسد.بدیهی است عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب،نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود.
هر یک از تغییرات در موسسات غیر تجاری که می بایست به اطلاع اداره ثبت برسند عبارت است از :
الف)تغییر موضوع موسسه
ب)تغییر محل موسسه
ج)تغییر نام موسسه
د)کاهش سرمایه
ه)افزایش سرمایه
نحوه ی تغییرات در موسسات غیر تجاری دقیقاَ همانند سایر شرکت ها و با همان روال و روند صورت می پذیرد.بدین ترتیب که برای انجام هر یک از تغییرات،مجمع عمومی فوق العاده و یا مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده دور هم گرد آمده و در رابطه با موضوع تصمیم گیری می نمایند.سپس صورتجلسه ای را با ذکر تغییرات و دلایل و درج جزئیات تغییرات،تنظیم نموده و پس از تایید صورتجلسه توسط مجمع و اعضاء هیات مدیره دو نسخه از صورتجلسه به همراه سایر مدارک نظیر مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک تاسیس شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد.

در ذیل به چند نمونه از صورتجلسات در خصوص تغییرات در موسسات غیرتجاری می پردازیم.

صورت جلسه مجمع فوق العاده موسسه ………………. ثبت شده به شماره …………………. با حضور کلیه شرکاء در محل موسسه تشکیل و نسبت به انحلال موسسه تصمیمات ذیل اتخاذ گرید :
1-……………………. به سمت مدیر تصفیه موسسه تعیین گردید.
2- آدرس مدیر تصفیه به نشانی تهران خیابان ……………. تعیین گردید .
3- مدیر تصفیه اقرار به دریافت دفاتر و دارایی و اموال موسسه نمود.
4- شرکاء به آقای ……………….. مدیر تصفیه وکالت می دهند تا شخصاَ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری حاضر و ذیل ثبت را امضاء نماید.

امضاء شرکا

( نمونه اساسنامه ، صورتجلسه مجمع موسسین ، صورتجلسه مجمع عمومی شرکاء و موسسین )

اساسنامه ثبت موسسه
ماده 1 – نام و نوع موسسه :
ماده 2- موضوع موسسه :
ماده 3- مرکز اصلی موسسه و نشانی کامل آن :
ماده 4- مبدا تشکیل موسسه و مدت آن :
ماده 5- دارایی موسسه :
ماده 6- تابعیت موسسه :
ماده 7- اسامی موسسین و مشخصات و محل اقامت هر یک و میزان دارای آن ها :
ماده 8- هیچ یک از اعضاء موسسه حق انتقال تمام و یا قسمتی از حقوق و دارایی خود را که در این موسسه دارا می باشد به غیر نخواهد داشت ، مگر این که رضایت و موافقت دارندگان لااقل … ..دارایی موسسه جلب گردد و انتقال به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا با تنظیم صورت جلسه و ثبت آن در ثبت شرکت ها .
ماده 9- مدیران موسسه و اختیارات آن ها و دارندگان حق امضاء در موسسه به ترتیب ذیل می باشد :
ماده 10- ………………موسسه ، نماینده قانونی موسسه بوده و می تواند در کلیه امور موسسه مداخله و اقدام نماید مخصوصاَ در موارد ذیل :
الف- انجام کلیه امور موسسه از هر جهت و هر قبیل
ب- گشایش حساب جاری و ثابت در بانک ها و بنگاه ها و غیره
ج- تحصیل هر نوع اعتبار
د- مشارکت با سایر شرکت ها و موسسات و شرکت های مشابه که موضوع فعالیت آن ها یکسان باشد.
ه- عقد هر گونه قرارداد با اشخاص و شرکت ها و بانک ها و غیره با هر نوع قید حقوق و پاداش برای آن ها .
ز- انتخاب وکیل با حق وکالت در توکیل و دادن اختیارات لازمه به نامبرده و عزل آن
ح- مراجعه به ادارات و دوایر دولتی و گمرکات و بانک ها و شخصیت های حقوقی و حقیقی دیگر جهت انجام کلیه اموری که مربوط به این موسسه است.
ط- هر تصمیمی را که ………موسسه برای انجام کلیه اموری که مربوط به توسعه هدف و منظور موسسه لازم و مقتضی باشد و به …………اتخاذ گردد معتبر و قابل اجرا خواهد بود.
ماده 11- ………..می تواند تمام و یا قسمتی از اختیارات و حق امضاء خود را به موجب وکالت نامه رسمی به عضو دیگر موسسه و یا اشخاص ثالث تفویض کند و در وکالت نامه مزبور بایستی حدود و اختیارات وکیل به طور روشن و صریح قید گردد.
ماده 12- …………..انحلال موسسه : انحلال موسسه با موافقت و به تصویب عده ای از اعضاء که دارای اکثریت عددی بوده و نیز لااقل دارای 55% کل دارایی موسسه باشند به عمل خواهد آمد و مجمع عمومی که رای به انحلال موسسه داد یک یا چند نفر از بین اعضاء و یا از خارج به سمت مدیر تصفیه انتخاب می گردند.
ماده 13-…………….هر نوع تغییری در موارد این اساسنامه از قبیل کم کردن یا زیاد کردن دارایی موسسه ، ورود و خروج اعضاء موسسه ، اصلاح یا الحاقی نسبت به مفاد اساسنامه ، انتخاب اعضاء موسسه و بالاخره کلیه تصمیمات لازمه برای تغییر و تبدیل مواد اساسنامه بایستی با موافقت ………… باشد.
ماده 14- …………..تشکیل مجامع عمومی اعم از عادی و یا فوق العاده بنا به دعوت هر یک از مدیران موسسه به وسیله ارسال نامه کتبی به عمل خواهد آمد و فاصله بین تاریخ دعوت تا روز تشکیل جلسه لااقل ده روز و در صورت حضور کلیه اعضاء در جلسه احتیاجی به دعوت مزبور نیست و مجمع می تواند نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم اقدام نماید.
ماده 15- ……….. اختلاف حاصله بین اعضاء موسسه از طریق داوری حل و فصل خواهد شد.
ماده 16-…………در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانونی تجارت آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337 عمل خواهد شد.

صورت جلسه مجمع عمومی موسسه
در ساعت ده صبح روز …………….. اولین جلسه موسسین با حضور کلیه اعضاء موسس امضاء کنندگان ذیل در محل موسسه تشکیل و تصمیمات ذیل به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.
1- اساسنامه موسسه مشتمل بر 15 ماده تصویب و به امضاء رسید.
2- مدیران و دارندگان حق امضاء موسسه بر طبق 7 اساسنامه تعیین گردیدند.
3- تقاضانامه چاپی مربوط به ثبت موسسه نیز امضاء شد.
4- دارایی موسسه در تحویل و اختیار ….. موسسه قرار گرفت.
5- …………….با امضاء ذیل این صورت جلسه وصول آن را اعلام می دارد.
6- کلیه اعضاء موسس با امضاء ذیل صورت جلسه ، قبولی سمت نمودند.
7- …………. به وکالت و اختیار تام و تمام داده شد که با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت این موسسه اقدام و ذیل ثبت دفاتر را امضاء نماید.
جلسه در ساعت 12 ظهر همان روز ختم گردید و این صورت جلسه به امضاء کلیه اعضاء موسس به شرح ذیل رسید :
1-. …………………………… 2- …………………………………..

صورت جلسه مجمع عمومی شرکاء و موسسینجلسه مجمع عمومی شرکاء و موسسین شرکت …………….. با مسئولیت محدود در ساعت 10 صبح روز ……………………. اولین جلسه مجمع عمومی شرکاء و موسسین شرکت مذکور با حضور کلیه شرکاء در محل شرکت تشکیل و تصمیمات ذیل با اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت :

1-اساسنامه شرکت مشتمل بر 24 ماده تنظیم و به تصویب کلیه شرکاء رسید.
2- اظهارنامه و شرکت نامه رسمی شرکت نیز امضاء شد.
3- جهت انتخاب اعضاء هیات مدیره و دارندگان حق امضاء اخذ رای به عمل آمد و در نتیجه :
امضای کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت از قبیل چک – سفته – بروات – قراردادها با امضاء ………………همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.
4- هر یک از اعضاء هیات مدیره با امضاء ذیل این صورت جلسه سمت خود را قبول نمودند.
5- مبلغ ……………. ریال سرمایه شرکت که از طرف کلیه شرکاء پرداخت گردیده تحویل و در اختیار ……………. شرکت قرار گرفت و …………… با امضاء ذیل این صورت جلسه وصول آن را اعلام می دارد .
6- به ………….. وکالت و اختیار تام داده شد تا با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداخت حق الثبت و هزینه آگهی های مربوط ذیل ثبت دفاتر مربوطه را در اداره ثبت شرکت ها امضاء نماید.
چون موضوع دیگری جهت بحث نبود جلسه در ساعت ……………..همان روز خاتمه یافت .